پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227048
همه گزينه هاي روي ميز ترامپ براي ايران+تصاوير
تاریخ انتشار : 1395/08/25 09:29:23
نمایش : 1343
با نگاهي به اسامي منتشر شده در رسانه‌ها براي پست وزارت خارجه آمريکا بايد گفت بيشتر اين افراد در موضوع «ضديت شديد با ايران» اشتراک نظر دارند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نام 5 نفر به عنوان گزينه‌هاي دونالد ترامپ براي وزارت خارجه آمريکا، خواندن گزارشي اجمالي درباره سوابق اين افراد خالي از لطف نيست.

در اولين نگاه به نام نامزدهاي جانشيني جان کري، يک نکته توجهات را به خود جلب مي‌کند و آن ضديت شديدشان با ايران و سابقه اقدامات ضد ايراني آنها است.

جان بولتون

جان بولتون از چهره‌هاي نومحافظه‌کار آمريکايي است که در چندين دولت جمهوريخواه سمت‌هاي مختلفي داشت. او در آخرين حضورش در دولت، نماينده آمريکا در سازمان ملل در دولت جورج بوش پسر بود.

بولتون که از حاميان سرسخت جنگ‌هاي افغانستان و عراق(در سال 2003) بوده است،  فردي به شدت ضد ايراني محسوب مي‌شود.

مواضع او عليه ايران تا حدي بوده که از او يک چهره هميشگي حاضر درنشست‌هاي گروهک تروريستي منافقين ساخته است.

بولتون طي سال‌هاي اخير در بسياري از سخنراني‌ها و يادداشت‌هايش ضمن اتهام زني‌هاي بي اساس ضد ايران در حوزه‌هايي از قبيل حقوق بشر، تروريسم و برنامه هسته‌اي، از دولت باراک اوباما به دليل برجام و عدم ايستادگي در برابر «جمهوري اسلامي» به شدت انتقاد کرده است.  

باب کورکر

باب کورکر سناتور جمهوريخواه ايالت تنسي است که از سال 2007 براي اولين بار به عضويت اين مجلس درآمده و رياست کميته روابط خارجي سنا را برعهده دارد.

وي پيش از اين، شهردار شهر «چاتانوگا» در ايالت تنسي بود و قبل از تصدي شهرداري، دو شرکت بزرگ املاک و مستغلات را در اختيار داشت.

اين قانونگذار از جمله فعالترين سناتورهاي آمريکايي در زمينه طرح‌هاي ضد ايراني در کنگره بوده و باني و طراح بسياري از طرح‌هاي تحريمي عليه تهران بوده است.

کورکر همچنين به دنبال اعلام توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 ضمن مخالفت با آن، از دولت آمريکا به دليل مفاد «ضعيف» برجام به شدت انتقاد داشته است.

زلماي خليل زاد

زلماي خليل زاد متولد افغانستان است. او در جواني براي تحصيل به آمريکا مهاجرت کرد و پس از مدتي شهروند اين کشور شد.

خليل‌زاد در سالهاي 1980 و اوايل سالهاي 1990 ميلادي به عنوان مشاور وزارتخانه‌هاي خارجه و پنتاگون در جنگ ضد شوروي در افغانستان براي خود در آمريکا جايگاهي به دست آورد.

خليل زاد از 1985 تا 1989 ميلادى مشاور وزارت خارجه آمريکا در امور «جنگ ايران و عراق» و همچنين اشغال افغانستان توسط ارتش شوروى بود.

 

خليل زاد در سالهاى 1991 و1992 ميلادى نيز دستيار معاون وزير دفاع امريکا در امور برنامه ريزى سياسي بود. وى درآن زمان زير نظر پل ولفوويتز چهره سرشناس نومحافظه کاران جنگ طلب کار مي‌کرد.

 در دوران رياست جمهوري بيل کلينتون در سال‌هاي 1990  خليل‌زاد بود که با تهيه سندي به نام «کتاب سفيد در باره افغانستان» خواستار دخالت آمريکا براي تغيير وضع در افغانستان شد.

با روي کار آمدن دولت جورج بوش پسر جايگاه او تقويت شد و تبديل به يکي از افراد تاثيرگذار در سياست آمريکا در افغانستان شد. وي پس از حملات 11 سپتامبر و سقوط طالبان، به عنوان فرستاده ويژه آمريکا در افغانستان خدمت کرد.

خليل زاد مدتي را به عنوان سفير دولت بوش در افغانستان گذراند و همچنين به عنوان نماينده واشنگتن در سازمان ملل کار کرد.

جداي از جمهوريخواه بودن او و بولتون، اتخاذ مواضع تند عليه ايران، يکي از موارد اشتراک نظرشان بوده و آنها در زمينه درخواست براي تغيير نظام ايران هم نظر هستند.

خليل زاد در يک مصاحبه گفته بود: «موفقيت براي انقلاب در ايران دو چيز مهم مي خواهد، يکي تقاضا و فعاليت مردم و ديگر اينکه مردم کاري کنند که قدرت دولت از دست برود. من هم مانند آقاي پانتا (وزير دفاع اسبق) به تغيير در ايران خوشبين هستم و اميد دارم که صورت بگيرد».

استنلي مک کريستال

 استنلي مک کريستال ژنرال 4 ستاره ارتش آمريکا و کسي است که از سال 2003 تا 2008  فرمانده عمليات‌هاي ويژه مشترک پنتاگون در عراق بود و در 2009 به‌طور همزمان فرماندهي نيروهاي بين‌المللي و ارتش آمريکا در افغانستان را بر عهده داشت.

مک‌ کريستال در سال 2010 پس از انتقادات شديدي که عليه مقامات ارشد آمريکايي از قبيل جو بايدن مطرح کرد به واشنگتن احضار شد و در نهايت پس از ديدار با باراک اوباما از مقامش استعفا داد.

او در سال 2015 طي يک سخنراني درباره ايران گفته بود: «ما بسياري از رفتار‌هاي آنها در جهان را دوست نداريم به ويژه رفتارهاي غيرهسته‌اي‌شان را و بايد با برخي از اين رفتارها مقابله کنيم».

مک کريستال البته افزود: «اما اينکه شما با کسي توافق نظر نداريد، اين مساله آنها را تبديل به يک بازيگر بد نمي‌کند».

نيوت گينگريچ

نيوت گينگريچ سياستمدار آمريکايي است که از سال 1979 تا زمان استعفايش در سال 1999 در کنگره آمريکا از ايالت جورجيا عضو مجلس نمايندگان بود.

رياست مجلس نمايندگان در سالهاي 1995 تا 1999 و نامزدي براي کسب کانديداتوري حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا سال 2012 از ديگر اقدامات کاري او است.

گينگريچ يکي از سياستمداران نزديک به گروهک تروريستي منافقين در آمريکا محسوب مي‌شود و با سرکرده اين گروهک روابط نزديکي دارد.

رئيس اسبق مجلس نمايندگان آمريکا در نشستي که چندي پيش در پاريس و به ميزباني گروهک منافقين برگزار شد، حضور يافته بود.

ريچارد هاس

ريچارد هاس، ديپلمات آمريکايي است که از سال 2003 رئيس انديشکده شوراي روابط خارجي آمريکا بوده است.

او پيش از آن، مدير برنامه ريزي در وزارت خارجه آمريکا بود و مشاور نزديک کالين پاول وزير خارجه اسبق آمريکا بود.

وي در سال 2015 طي يک مصاحبه ضمن انتقاد از جنگ سال 2003 عراق، اقدامات دولت باراک اوباما در خروج نيروهاي نظامي از عراق در سال 2011 را هم «اشتباه» خوانده بود.  

هاس همچنين با اتکا به ادعاي حملات شيميايي دولت بشار اسد، عدم حملات نظامي آمريکا و انگليس به سوريه را «اشتباهي بزرگ» خوانده بود.

رئيس شوراي روابط خارجي آمريکا اخيرا در اظهارنظري به رئيس‌جمهور بعدي آمريکا توصيه کرد که وي بايد تمرکزش را در درجه اول روي برنامه هسته‌اي ايران و ديگر اقدامات اين کشور بگذارد و همچنين مقابله با داعش را در دستورکار خود قرار دهد.


منبع:

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html